Slut med sms’er og Snapchat: Abildgårdskolen er blevet mobilfri

Når eleverne møder ind på Abildgårdskolen, bliver mobilerne samlet sammen og låst inde. De store elever får dog lov at bruge den til at betale i madboden i spisepausen. Foto: Colourbox

Når klokken ringer ind, skal alle elever på Abildgårdskolen aflevere mobilen. Siden vinterferien har skoledagen nemlig været mobilfri. Det skal styrke børnenes indlæring og sociale samvær, ifølge skoleleder.

Det kan være svært at lade være med at finde mobilen frem, når den brummer i skoletasken. Og telefonerne blandt eleverne på Abildgårdskolen brummer rigtig meget, ifølge skoleleder Allan Feldskou.

Derfor mødte skolens elever ind til en ny mobilpolitik efter vinterferien.

- Vores erfaring er, at mobiltelefonen alt for ofte anvendes til ting, der ikke har relevans for undervisningen. Vi har tidligere troet på, at eleverne selv kunne administrere deres brug af telefonerne, men der sker simpelthen for meget på de telefoner til, at det kan lade sig gøre, forklarer Allan Feldskou og fortsætter:

- Vi voksne kender det jo selv. Hvis telefonen bipper, bliver man nysgerrig. Så nu forsøger vi at fjerne den forstyrrelse, så eleverne bedre kan koncentrere sig om at lære, når de er i skole.

Går i skole for at lære
Når eleverne møder ind på skolen, bliver telefonerne derfor samlet ind og låst inde i et skab i klassen. Telefonerne udleveres igen, når eleverne har fri. Beslutningen har været undervejs i et lille års tid, hvor den er blevet diskuteret i skolebestyrelsen og blandt skolens lærere. Skolens 6. årgang har også været testklasse i første halvdel af skoleåret. Her oplevede lærerne eksempelvis, at der var færre konflikter i frikvarterne, når mobilerne ikke var med. Langt de fleste af eleverne i 6. klasserne var også ok med, at mobilerne blev låst inde på skolen. Ifølge en evaluering, skolen har lavet med klasserne, er det kun få, der savner at bruge telefonen i skoletiden.

En elev udtaler eksempelvis:
- Jeg savner ikke min mobil så meget. Det var kun de første dage.

LÆS OGSÅ: Litteraturpatrulje får elever til at læse

- De gode resultater fra 6. årgang har været med til at bekræfte os i, at vi skulle være mobilfri, siger Allan Feldskou og uddyber:

- Vi gør det for børnenes skyld, for det giver en bedre læring. Eleverne går i skole for at udvikle deres faglige og sociale kompetencer. Det gør man bedst i fællesskab med andre, og når der er gode muligheder for fordybelse og koncentration.

Børn skal bruge kroppen
Bara Hamwi er mor til tre, der går i henholdsvis 0., 4. og 5. klasse på Abildgårdskolen. Hun sidder desuden i skolebestyrelsen og er glad for den nye mobilpolitik.

- Jeg synes ikke, at børnene skal bruge telefonerne i pauserne. De skal lege og bruge kroppen. Egentlig er jeg mest tryg ved, at min store har en telefon ved hånden. Men man kan altid kontakte børnene gennem skolens kontor, eller de kan kontakte mig, og det er rart. Og så får de den jo igen efter skole, siger hun.

- Min mellemste datter syntes først, at jeg var en ond mor på grund af den nye regel. Men hun faldt mere til ro, da hun fandt ud af, at det gælder for alle børnene på skolen og ikke kun hende, tilføjer Bara Hamwi, der også har læst om, hvordan telefonerne forstyrrer elevernes koncentration.

Stjæler hukommelsen
For med Snapchat, YouTube, Instagram, TikTok og andre sociale medier sker der en del på telefonen. De mange inputs fylder hurtigt arbejdshukommelsen op hos eleverne. Det gør det svært at lære samtidig. Læring er en af de mest krævende processer for hjernen. Og når man fylder arbejdshukommelsen med informationer fra nettet, bliver der mindre ro og kapacitet til den proces, påpeger forskere. Engelsk forskning har for eksempel vist, at elever på skoler med mobilforbud opnår bedre testresultater sammenlignet med før, skolen indførte forbuddet. 

LÆS OGSÅ: Abildgårdskolen er Årets Cykelskole

- Siden vores telefoner har været låst inde, har jeg fokuseret bedre i timen end før. Og jeg føler mig ikke så træt længere. Det har ligesom hjulpet mig med at blive bedre til noget, så jeg vil gerne have, at den regel stadig er der, lyder det fra en af eleverne på Abildgårdskolen, der har svaret på skolens evaluering.

Vær sammen i pauserne
En anden væsentlig årsag til, at Abildgårdskolen nu gør skoledagen fri for mobiler, som mange andre folkeskoler landet over, er også at få eleverne til at være mere sammen, lege og bevæge sig i frikvarterne.

- Jeg går som regel en runde i det store frikvarter, og der oplevede jeg førhen, at de store elever sad hver for sig med mobilen. Der blev ikke snakket eller hygget. Men en del af det at gå i skole er at være sammen med jævnaldrende og udvikle sine sociale kompetencer, siger Allan Feldskou.

På trods af den nye mobilpolitik kan telefonerne dog stadig godt komme frem i timerne, hvis lærerne vurderer, at det giver mening at bruge dem i undervisningen.

Hvad siger 6. klasserne?

Abildgårdskolen har evalueret med eleverne på 6. årgang, der har været testklasse for den mobilfri skoledag. Skolen har spurgt eleverne, hvordan det har været at undvære mobilen. Her er nogle af elevernes udsagn:

  • Telefonerne var en anden verden, hvor man bare blev helt opslugt af medierne og sms og billeder osv. Det er netop det, der gjorde, at man ikke rigtig følte, man behøvede andre end mobiltelefonen.
  • De gode ting ved det er, at vi bliver mere sammen i pauserne, og at vi laver flere lege sammen. Vi bliver på en måde også friske ved at bruge vores ben, arme og krop i stedet for kun at bruge vores hænder og fingre.
  • Piger og drenge snakker mere med hinanden. Og man lærer hinanden meget bedre (at kende red). Vi laver flere aktiviteter.
  • Vi er også stoppet med at sige grimme ord til hinanden. Det var de sociale medier, der fik os til det.
  • Det er rigtig godt, at telefonerne er låst inde, så det ikke afbryder timen.
  • Der er ikke noget godt ved det. Uden telefoner er det kedeligt.
  • Jeg savner slet ikke min telefon.
  • Jeg savner min telefon, fordi før kunne vi tage billeder af hinanden.
  • Om vinteren, når det er koldt, kan vi ikke side sammen og se sjove videoer.
  • Jeg savner rigtig meget at tjekke min telefon efter timen og lige ringe til min mor eller far, hvis jeg har noget at fortælle.
  • Jeg savner selvfølgelig at spille.
  • Vi taler meget mere, og jeg har fået andre veninder.
  • Jeg savner at bruge min telefon til at ringe til mine forældre i pauserne, hvis man fx har glemt at låse sin dør. Eller hvis man nu har glemt noget. Men ellers synes jeg, det er sjovere at være sammen med ens veninder end kun en selv.
  • Jeg savner, at man kunne dyste om, hvem der var bedst til spillene, og taberen skulle løbe hele skolen rundt.
  • Jeg savner ikke noget ved min telefon, fordi det er det samme, man gør altid.
Seneste Artikler
Beboere i særligt udsatte boligområder har dårligere sundhed
Fatima byder op til dans
Klub 13 - Mændene fra Mimers
Pastasalat med rejer og røget laks
Torvet vil ulovlige parkeringer til livs